Školský psychológ
Prof. PhDr. Eva Gajdošová, PhD. |
Školský psychológ na Slovensku je jedným z článkov systému výchovného poradenstva, pracuje priamo v škole, kde vykonáva psychologickú prácu a poskytuje rady, návrhy, konzultácie žiakom, pedagógom, výchovnému poradcovi, vychovávateľom, rodičom, riaditeľovi školy.
Psychologické služby uskutočňuje individuálne, skupinovo i hromadne, priamo v bezprostrednom styku so žiakom alebo sprostredkovane prostredníctvom pedagógov, výchovných poradcov, rodičov, vychovávateľov.
V školskom prostredí vykonáva školský psychológ najmä činnosť preventívnu, diagnostickú, konzultačnú, poradenskú a nápravnú. Uprednostňuje však preventívne aktivity, najmä primárnu prevenciu s cieľom vytvárať optimálne sociálne, výchovné a vzdelávacie podmienky, ktoré by predchádzali, zabraňovali či eliminovali vznik sociálno-patologických javov (akými sú agresivita, šikanovanie, intolerancia, záškoláctvo, delikvencia, drogová závislosť a i., ale aj narastajúci stres, vyčerpanosť, napätie a konflikty medzi rovesníkmi ako aj učiteľmi a žiakmi) a zabezpečovali harmonický osobnostný rozvoj a psychické zdravie žiakov a pedagógov.
Optimalizačná činnosť školského psychológa
- spolupráca s riaditeľkou školy a zástupkyňou školy pri vytváraní optimálnych podmienok procesu výchovy a vzdelávania v škole,
- vytváranie adekvátnych podmienok na zdravý vývin osobnosti žiakov,
- práca pri zabezpečovaní pokojného, nestresového prostredia pre učiteľov a pre žiakov.
Preventívna činnosť školského psychológa
- stretnutie s triedami, spoznávanie jednotlivých žiakov a ich úrovne osobnostného vývinu,
- realizovanie preventívneho programu na rozvíjanie sociálnych a emocionálnych zručností žiakov a lepšie poznávanie seba samého a svojich spolužiakov, na rozvíjanie multikultúrnej tolerancie a riešenia kríz a konfliktov,
- krátke prednáškové aktivity pre žiakov orientované na poznávanie aktuálnych spoločenských problémov (migrácia, rasizmus, bezdomovectvo, násilie páchané na deťoch a i.),
- pravidelná spolupráca s triednymi učiteľmi pri lepšom poznávaní osobnosti žiakov, ich silných stránok, nadania a talentu a sociálnych vzťahov v triede,
- spolupráca s ďalšími odborníkmi, napr. špeciálnym pedagógom, poradenským a klinickým psychológom, lekárom a psychiatrom pri výskyte vážnejších zdravotných a psychických problémov žiakov, pri riešení porúch žiakov v učení a správaní a pri zabezpečovaní vhodných postupov pri ich náprave a korekcii.
Poradenská činnosť
- individuálne poradenstvo so žiakmi pri riešení osobných a študijných problémov a pri voľbe budúcej kariéry,
- poradenstvo pri riešení problémov a porúch v správaní a postupoch pri ich eliminácií,
- individuálne poradenstvo s triednymi učiteľmi na požiadanie, najmä pri vzniknutých problémoch v sociálnych vzťahoch v triede, vzťahoch s rodičmi žiakov, či pri problémoch jednotlivých žiakov,
- konzultácia a poradenstvo s učiteľmi pri individuálnej práci so žiakmi a pri vypracovávaní individuálnych vzdelávacích programov,
- konzultačný deň pre rodičov, resp. menšie skupiny rodičov s cieľom debaty o problémoch školy a výchove detí a informovanosti o individuálnom vývine dieťaťa.
Orientačná diagnostická činnosť
- kognitívny vývin žiakov,
- inteligencia a intelektové schopnosti žiakov,
- špecifické schopnosti žiakov,
- profesijné záujmy žiakov,
- osobnostné vlastnosti žiakov,
- postoje žiakov – ku škole, rodine, spolužiakom, tirednej učiteľke, sebe samému a pod.,
- tvorivosť a tvorivé myslenie žiakov,
- správanie žiakov a identifikovanie problémových žiakov,
- sociálne vzťahy v triedach, ich štruktúra a postavenie žiakov v triednom kolektíve (sociálne statusy),
- sociálna atmosféra, sociálna klíma, súdržnosť, dynamika skupín.