Špeciálny pedagóg
Mgr. Katarína Hauková |
„Umením je dokázať, že každé dieťa môže byť úspešné…..“
Školský špeciálny pedagóg je samostatný odborný zamestnanec so zameraním na špeciálno-pedagogickú starostlivosť (diagnostika, prognostika, intervencia), poradenstvo, pomoc i vzdelávanie pre žiakov so ŠVVP najmä v týchto oblastiach:
- Narušená komunikačná schopnosť – narušený vývin reči, dyslália, zajakavosť, mutizmus….
- Poruchy učenia – dysgrafia, dyslexia, dysortografia, dyskalkulia . .
- Poruchy správania – ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou, ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity…
- Mentálne poruchy – ľahká mentálna retardácia, autizmus. . .
- Žiak vyžadujúci pre vážny zdravotný stav – výučbu a skúšanie v domácom prostredí.
- Emocionálne a psychosociálne poruchy a ďalšie zdravotné znevýhodnenia.
Odborná činnosť školského špeciálneho pedagóga v základnej škole je zameraná na štyri oblasti pôsobnosti:
PRÁCA SO ŽIAKMI
- individuálna špeciálno-pedagogická intervencia zameraná na zmiernenie negatívneho vplyvu vývinových porúch učenia, na rozvoj žiaka vo výchovnom – vyučovacom procese, korekciu, či kompenzáciu poruchy,
- diagnostické sledovania žiakov s problémami v učení a v správaní,
- orientačné špeciálno-pedagogické vyšetrenia detí s poruchami učenia a správania po návrhu triedneho učiteľa a rodičov,
- zabezpečovanie špeciálno-pedagogického servisu individuálne začleneným žiakom,
- komplexná špeciálno-pedagogická starostlivosť o žiakov – diagnostika, prognostika, intervencia, poradenstvo,
- intenzívna individuálna logopedická starostlivosť o žiakov – diagnostika, prognostika, intervencia, poradenstvo,
- intenzívna individuálna logopedická starostlivosť so zameraním na rozvoj komunikačných zručností.
SPOLUPRÁCA S UČITEĽMI
- individuálna a skupinová konzultácia s učiteľmi o vzdelávaní konkrétneho žiaka so ŠVVP o úpravách učebných osnov konkrétneho predmetu, metodické pokyny a usmernenia učiteľom,
- spolupráca s triednym učiteľom a ostatnými vyučujúcimi, pri tvorbe jeho individuálneho vzdelávacieho programu, hľadanie vhodného prístupu k individuálne začlenenému žiakovi,
- spolupráca so školským psychológom pri zjednocovaní výchovných vplyvov na individuálne začleneného žiaka,
- osobné odborné konzultácie s učiteľmi, poradenstvo učiteľom.
SPOLUPRÁCA S RODIČMI
- v dohodnutom termíne individuálne konzultácie, poradenstvo a informácie rodičom individuálne začleneného žiaka,
- spolupráca s rodičmi detí so ŠVVP pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
SPOLUPRÁCA SO ŠPECIALIZOVANÝMI ZARIADNIAMI – poradenské zariadenia
Školský špeciálny pedagóg podľa potreby spolupracuje (osobná návšteva, telefonický kontakt, písomný kontakt, mesačné porady, konzultácia s odborným zamestnancom „poradne“) s poradenskými inštitúciami, predovšetkým s Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPP), ďalej konkrétny prípad konzultuje aj s odborným lekárom – detským psychiatrom, detským neurológom, klinickým logopédom a spolupracuje aj s ďalšími poradenskými a špecializovanými zariadeniami.