Filozofia a ciele
Súkromná stredná odborná škola pedagogická a sociálna je humanistickou školou. Vychádza z myšlienok slovenských a zahraničných humanistických pedagógov a psychológov.
Vo výchove a vzdelávaní sa opiera hlavne o:
- humanistickú koncepciu „na človeka zamerané vzdelávanie“ C. Rogersa,
- koncepciu „tvorivo-humanistickej výchovy“ slovenského psychológa M. Zelinu,
- koncepciu rozvoja emocionálnej inteligencie D. Golemana.
Hlavné princípy týchto koncepcií sú:
- učiteľova autenticita, pravdivosť, otvorenosť, úprimnosť k študentom a k sebe (kongruencia),
- prijímanie študentov takých, akými skutočne sú, bez predsudkov (akceptácia),
- vcítenie sa do študenta, porozumenie jeho prežívaniu, citom, pocitom a ich osobným významom (empatia),
- ťažisko hodnotenia študenta zvonka sa prenáša na samotného študenta, postupne sa učí hodnotiť svet okolo seba a reálne sám seba (sebahodnotenie).
Ciele školy:
Komunikácia
- partnerské a priateľské vzťahy medzi učiteľmi a študentmi, učiteľmi a rodičmi, školským psychológom, špeciálnym pedagógom, rodičmi, učiteľmi a študentmi,
- rozvíjanie komunikačných zručností študentov, ich emocionálnej inteligencie, schopnosť pracovať v tímoch,
- výchova študentov k demokracii, tolerancii a k ďalším dôležitým hodnotám, ktoré sú nevyhnutné pre demokratickú spoločnosť,
- vzájomná spolupráca učiteľov, školského psychológa a výchovného poradcu pri rozvíjaní osobností žiakov a ich kompetencií.
Kooperácia
- nové formy kooperácie školy a rodičov, aktívne zapojenie rodičov do diania školy,
- pravidelné stretávanie sa rodičov s triednymi učiteľmi a školskými psychológmi,
- pravidelné informovanie rodičov o výsledkoch študentov – o ich úspechoch, ale aj rezervách v rozvoji osobnosti,
- možnosť účasti rodičov na výučbe.
Kompetencia
- vzdelávanie študentov podľa učebných plánov a osnov stanovených MŠ SR,
- dôraz na prípravu študentov na prijímacie pohovory na vysoké školy,
- vytvorenie nestresového prostredia a pokojnej pracovnej atmosféry,
- nové tematické celky v rámci predmetov sú zamerané na:
- dramatickú výchovu a rétoriku,
- výchovu k manželstvu a rodičovstvu,
- protidrogovú výchovu,
- adekvátnu voľbu vysokej školy a študijného odboru,
- rozvoj personálnej inteligencie,
- cudzie jazyky a rozvoj komunikácie v cudzom jazyku,
- psychológiu,
- počítače, počítačovú grafiku, prácu s internetom.
Kreativita
- rozvoj tvorivosti a tvorivého myslenia študentov v rámci všetkých predmetov, ich nadania, talentu a hľadanie ich potenciálu.
Kariéra
- postupná príprava na kvalitné zvládnutie požiadaviek profesie a profesijnej kariéry, príprava na adekvátny výber študijného odboru na vysokej škole.