Pedagogický asistent

Kód a názov študijného odboru:  7670 M Pedagogický asistent                                          

Dĺžka štúdia:4 roky
Forma štúdia:Denná
Nevyhnutné vstupné požiadavky na štúdium:podmienky prijatia na štúdium ustanovuje vykonávací predpis o prijímacom konaní na stredné školy, potvrdenie dorastového lekára o zdravotnej spôsobilosti záujemcu o štúdium, prijímacia skúška
Spôsob ukončenia štúdia:maturitná skúška
Doklad o dosiahnutom vzdelaní:vysvedčenie o maturitnej skúške
Poskytnutý stupeň vzdelania:úplné stredné odborné vzdelanie
Možnosti pracovného uplatnenia absolventa:V profesiách a pracovných pozíciách ako pedagogický asistent, vychovávateľ, majster odborného výcviku, a taktiež ako zamestnanec vo verejnom záujme, vo výkone štátnej správy a v organizáciách tretieho sektora.
Nadväzná odborná príprava (ďalšie vzdelávanie):študijné odbory pomaturitného štúdia rovnakého alebo príbuzného zamerania (76 Učiteľstvo, 75 Špeciálna pedagogika) a študijné odbory na vysokých školách v oblasti pedagogiky (učiteľstvo, vychovávateľstvo, špeciálna pedagogika), sociálnej práce, psychológie (poradenstvo), kultúry, práva, športu

Kód a názov študijného odboru7670 M Pedagogický asistent 
Stupeň vzdelaniaúplné stredné odborné vzdelanie 
Dĺžka štúdia4 roky 
Forma štúdiadenná 
Vyučovací jazykslovenský jazyk 
Kategórie a názvy vyučovacích predmetovPočet týždenných vyučovacích hodín v ročníku 
1.2.3.4.Spolu 
Všeobecnovzdelávacie predmety1916131058 
Jazyk a komunikácia 
slovenský jazyk a literatúra a)333312 
anglický jazyk a)333312 
španielsky jazyk a)332210 
Človek a hodnoty 
etická výchova/náboženská výchova a) b)112 
Človek a spoločnosť 
dejepis112 
občianska náuka1113 
Človek a príroda 
geografia11 
biológia22 
Matematika a práca s informáciami 
matematika2226 
Zdravie a pohyb 
telesná a športová výchova a) c)22228 
Odborné vzdelávanie – teoretické vzdelávanie a praktická príprava14 (8+6)17  (9+8)17 (8+9)16  (8+8)64 (33+31) 
Teoretické vzdelávanie 
pedagogika d)11114 
psychológia a) d)11114 
špeciálna pedagogika d)1113 
biológia a starostlivosť o zdravie a) d)1124 
hudobná výchova d)112 
výtvarná výchova d)112 
tvorivá dramatika d)112 
sociológia112 
právna a ekonomická náuka d)22 
administratíva a korešpondencia a) d)22 
sociálna pedagogika22 
metodika edukačných činností11114 
Praktická príprava 
pedagogika d)11114 
psychológia a) d)1113 
metodika edukačných činností11114 
hudobná výchova d)112 
výtvarná výchova d)112 
tvorivá dramatika d)112 
prax d)448 
aplikovaná informatika a) d) l)22 
sociálno – psychologický výcvik224 
Využitie disponibilných hodín v podobe povinných predmetov g) n)3710 
Konverzácia v anglickom jazyku a) d) f)224 
Seminár zo psychológie11 
Seminár zo slovenského jazyka a literatúry22 
Multikultúrne spolužitie11 
Metodika edukácie všeobecno – vzdelávacích predmetov22 
Spolu33333333132     
Účelové kurzy 
ochrana človeka a prírody h)  kurz   
plavecký kurz s metodikou i)kurz     

Prehľad využitia týždňov

Činnosť1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník
Maturitná skúška1
Súvislá odborná prax e)2232

Poznámky k učebnému plánu:

b) Predmety etická výchova/náboženská výchova sa vyučujú podľa záujmu žiakov v skupinách najviac 20 žiakov. Predmety nie sú klasifikované, na vysvedčení a v katalógovom liste žiaka sa uvedie „absolvoval/-a“.

c) Predmet telesná a športová výchova možno vyučovať aj v popoludňajších hodinách a spájať ju do viachodinových celkov. V škole je realizovaná s 2 – hodinovou časovou dotáciou každý týždeň.

e) Vyučovací predmet odborná prax sa klasifikuje aj v oboch polrokoch 3. ročníka aj v oboch polrokoch 4. ročníka. Vyučovací predmet možno v rozvrhu plánovať blokovo. Súčasťou predmetu prax je súvislá odborná prax, ktorú žiaci absolvujú počas štúdia v 1., 2. ročníku v rozsahu 10 pracovných dní, 6 hodín za jeden deň, v 3. ročníku v rozsahu 15 pracovných dní, 6 hodín za jeden deň a vo 4. ročníku v rozsahu 10 pracovných dní, 5 hodín za jeden deň.

h) Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov je učivo „Ochrana človeka a prírody“. Obsah učiva sa realizuje účelovými cvičeniami a samostatným kurzom na ochranu človeka a prírody. Cvičenia sa uskutočňujú v 1. a 2. ročníku priamo v teréne v rozsahu 6 vyučovacích hodín v každom polroku školského roka a ročníka. Samostatný kurz je organizovaný v 3. ročníku pod názvom „Kurz ochrany života a zdravia“ a  je súčasťou plánu práce školy. Tento kurz sa organizuje v rozsahu 3 dní po 6 vyučovacích hodín, spolu 18 hodín.

i) Povinnou súčasťou odborného vzdelávania a prípravy je plavecký kurz s metodikou. Ten sa realizuje v 1. ročníku v rozsahu 5 dní po 6 vyučovacích hodín v rámci jedného dňa na kúpalisku v blízkosti školy

l) Druhý cudzí jazyk sa vyučuje ako povinný predmet v rozsahu 3 týždenných vyučovacích hodín v 1. a 2. ročníku a v rozsahu 2 týždenných vyučovacích v 3. a 4. ročníku.

PREKÁŽKY PRIJATIA NA ŠTÚDIUM

Telesné postihnutiePre prijatie uchádzača do študijného odboru skupiny 76 Učiteľstvo sa vyžaduje dobrý zdravotný stav, ktorý musí byť potvrdený dorastovým lekárom. Uchádzači nesmú trpieť vážnymi chorobami srdcovo-cievneho systému, dýchacích ciest a nervového systému. Študijný odbor 7670 M nie je vhodný pre žiakov, ktorí trpia nekorigovateľnými poruchami reči a sú oslobodení od telesnej výchovy.
Mentálne postihnutieŠtudijné odbory skupiny 76 Učiteľstvo nie sú vhodné pre uchádzačov s mentálnym postihnutím.
Zrakové postihnutieŠtudijné odbory skupiny 76 Učiteľstvo nie sú vhodné pre uchádzačov s vážnym zrakovým postihnutím, slabšie poruchy korigované okuliarmi sú prípustné. Študijný odbor 7670 M nie je vhodný pre žiakov, ktorí trpia poruchami farbocitu. Vhodnosť vzdelávania v odbore posudzuje lekár a príslušné školské zariadenia výchovného poradenstva a prevencie v závislosti od druhu a stupňa postihnutia a narušenia.
Sluchové postihnutieŠtudijné odbory skupiny 76 Učiteľstvo nie sú vhodné pre uchádzačov s vážnym sluchovým postihnutím, nakoľko dominuje práca s ľuďmi, kontakt s nimi. Slabšie poruchy sú prípustné. Vhodnosť vzdelávania v odbore posudzuje lekár a príslušné školské zariadenia výchovného poradenstva a prevencie v závislosti od druhu a stupňa postihnutia a narušenia.
  Špecifické poruchy učeniaŽiakov so špecifickými vývinovými poruchami učenia (dyslexia, dysgrafia, dyskalkúlia ai.) je možné integrovať do výchovno-vzdelávacieho procesu študijných odborov skupiny 76 Učiteľstvo po komplexnom posúdení a následnom odporúčaní psychológom a špeciálnym pedagógom s individuálnym vzdelávacím programom, v ktorom sa zohľadnia ich špecifiká a osobitosti. Pričom sa tiež zoberie do úvahy ich motivácia a záujem o prácu s ľuďmi, pozitívne osobnostné vlastnosti, schopnosť empatie, tolerancie k odlišnostiam a starostlivosti o deti.

MATURITNÁ SKÚŠKA

Maturitná skúška sa skladá z internej a externej časti. Externá časť maturitnej skúšky sa koná cez písomný test. Interná časť maturitnej skúšky sa koná formou písomnou, ústnou, praktickou, predvedením komplexnej úlohy, obhajoby komplexnej odbornej práce alebo projektu, popr. kombináciou rôznych foriem. Odborná zložka maturitnej skúšky sa člení na teoretickú a praktickú časť.

Dokladom o získanom vzdelaní a zároveň o získanej kvalifikácii je vysvedčenie o maturitnej skúške.

Maturitná skúška v študijnom odbore 7670 M Pedagogický asistent sa skladá zo 4 predmetov, a to slovenský jazyk a literatúra, anglický jazyk, teoretická časť odbornej zložky, praktická časť odbornej zložky.

Maturitná skúška z predmetov slovenský jazyk a literatúra a anglický jazyk (ako prvého cudzieho jazyka) sa skladá z niekoľkých častí. Je to externá časť a písomná forma internej časti maturitnej skúšky, ktoré sa podľa pokynov MŠVVaŠ SR konajú každý rok v mesiaci marec.

Ústna forma internej časti maturitnej skúšky zo slovenského jazyka a literatúry a z anglického jazyka a literatúry prebiehajú v samostatných dňoch.

Maturitné zadania (okruhy) z anglického jazyka sú polytematické a tvorené 2 samostatnými okruhmi, ktoré s určitým spôsobom dopĺňajú. Pri ústnej odpovedi žiak odpovedá na 3 typy otázok.

Odborná zložka maturitnej skúšky pozostáva z týchto častí:

Teoretická časť odbornej zložky maturitnej skúšky je celoodborová, komplexná, nie predmetová a jej cieľom je overiť úroveň teoretických vedomostí a poznatkov.

Praktická časť odbornej zložky maturitnej skúšky overuje úroveň osvojených zručností žiakov a ich schopnosť aplikovať teoretické poznatky pri riešení konkrétnych praktických úloh komplexného charakteru.